Vilda rödbetor kommer ursprungligen från norra Afrika

Rödbetsjuice

Vilda rödbetor kommer ursprungligen från norra Afrika och har traditionsenligt fungerat som källa till en bättre hälsa hos oss människor. De gamla grekerna ansåg till exempel att en kost som innehöll mycket rödbetor kunde kyla ner blodet och göra människor friskare.

Romarna tog sedan över stafettpinnen då de var de första att systematiskt börja odla betor av olika slag. Redan på den tiden var man något på spåren, rödbetor har nämligen visat sig ha flera positiva effekter på vår hälsa.

Allra bäst är det att inta dem i form av rödbetsjuice. Detta då det är det absolut enklaste sättet att få i sig alla betans fördelaktiga näringsämnen.

Allra bäst är det att inta dem i form av rödbetsjuice

Saften är mer koncentrerad och genom att dricka får man i sig betydligt mer av betorna, och därmed också nyttigheterna, än om man skulle äta samma mängd hela betor. Rödbetan anses vara något av ett universalmedel som kan göra allt från att skydda mot magcancer till att öka sexlusten.

Näringsinnehåll i 100 gram rödbetor:

  • Kalorier 45 kcal
  • Fibrer 2,3 g
  • A-vitamin/ karoten 7 µg
  • Kolhydrater 8,5 g
  • C-vitamin 10 mg
  • Fett 0,1 g
  • Kalium 290 mg
  • Kalcium 23 mg
  • Järn 0,47 g
  • Protein 1,3 g
  • Magnesium 20 mg

Näringsinnehåll i 100 gram rödbetor

Som synes finns det en hel del nyttiga och hälsosamma ämnen i rödbetor. Är man dock ovan att dricka rödbetsjuice bör man vara försiktig i början då juicen är väldigt koncentrerad.

Man kan börja med att blanda en del rödbetsjuice med två delar morotsjuice eller någon annan grönsaksjuice för att sedan successivt öka andelen rödbetsjuice.

Vill man inte köpa färdig rödbetsjuice är det enkelt att tillverka sin egen. Det gör man med hjälp av en riktigt bra råsaftcentrifug. Sedan är det bara att testa sig fram till ett recept som faller en i smaken.

Vill man inte köpa färdig rödbetsjuice är det enkelt att tillverka sin egen

Bevisade effekter och fördelar

Det finns en mängd positiva hälsoeffekter som följer vid intag av rödbetor och speciellt rödbetsjuice. Det har gjorts en stor mängd studier inom området och alla tyder på samma sak. En kost med hög förekomst av rödbetor resulterar i en bättre hälsa. Rödbetornas positiva effekter visar sig på flera sätt.

Människor med högt blodtryck borde alla dricka rödbetsjuice. Det har visat sig att så lite som ett glas om dagen minskar blodtrycket avsevärt. I de undersökningar som genomförts var denna dos tillräcklig för att blodtrycket skulle återgå till normala värden för testpersonerna.

Rödbetornas positiva effekter visar sig på flera sätt

Studierna visade också att så fort testpersonerna slutade dricka juicen så steg blodtrycket igen. Detta trots att personerna i övrigt levde likadant under hela studien. Ett sänkt blodtryck leder även till andra hälsofördelar som till exempel minskad risk för stroke och andra hjärtsjukdomar.

Rödbetsfibrer har flera goda egenskaper. Dels bidrar de till att sänka kolesterolvärdet och dels skyddar de magen och tarmfunktionen. Fibrerna hjälper magens slemhinnor att bli starkare vilket hindrar magsår från att uppstå.

Rödbetor innehåller också betacyanin. Det är ett pigmentämne som bidrar till att ge betorna dess karakteristiska färg och är anticancerogent. Kombinationen av dessa två faktorer anses ge ett bra skydd och minskar risken för magcancer avsevärt.

Studier har också visat att rödbetor innehåller ämnen som renar och skyddar levern

Studier har också visat att rödbetor innehåller ämnen som renar och skyddar levern. Det är ämnet betanin som hjälper till att avlägsna avlagringar i form av fett från levern.

Den här typen av fettavlagringar uppstår ofta vid till exempel alkoholmissbruk, diabetes eller proteinbrist. Betaninet minskar dessa avlagringar och säkerställer en god leverfunktion.

Rödbetor är också naturligt rika på så kallade alkaliska element, bland annat kalcium och magnesium. Dessa ämnen har renande egenskaper och gör rödbetan till ett lämpligt innehåll i detox- och reningsprogram.

Rödbetsjuice och träning

Rödbetsjuice och träning

Studier har visat att rödbetsjuice även har en mycket positiv inverkan på människors kondition och uthållighet. Juicen verkar som en naturlig prestationshöjare och kan med fördel drickas av de som är aktiva och tränar och tävlar mycket.

Det fungerar så på grund av att nitratet som finns i betorna vidgar blodkärlen. Detta ökar i sin tur blodgenomströmningen. Även syreupptagningsförmågan påverkas på ett positivt sätt då nitratet gör mitrokondrierna mer effektiva vilket leder till att cellerna förbrukar mindre syre.

Studier som utförts på idrottsmän visar att rödbetsjuice till och med kan förbättra prestationsförmågan mer än vissa förbjudna dopingpreparat. Uthålligheten ökade med hela 15 %, och det på helt naturligt och dessutom fullt lagligt sätt.

About the author

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.